Reprezentace zájmů: význam politických stran a hnutí
Cílem této hodiny je, aby žák dokázal objasnit úkoly politiků a politických stran v České republice. Zároveň by měl žák samostatně rozpoznat relevantní informace o politicích ze sociálních sítí a vyjádřit a obhájit svůj názor na vybrané politické představitele.
Celý výukový materiál
Pracovní list
Úkoly politika
Pracovní list
Úkoly politických stran
Pracovní list
S řešením
Úkoly politiků a politických stran v České republice
Člověk, stát a právo, VO-9-4-03, Člověk jako jedinec, VO-9-2-02, VO-9-2-03
Kompetence odborná:
Žák dokáže objasnit úkoly politiků a politických stran v České republice.
Kompetence metodická:
Žák dokáže rozpoznat relevantní informace o politicích ze sociálních sítí.
Kompetence k vytvoření si vlastního názoru:
Žák dokáže vyjádřit pomocí kresby své názory na politika.
Kompetence k jednání:
Žák dokáže vyjádřit a obhájit svůj názor na vybrané politické představitele.
Papír A3, pracovní list „Úkoly politika“, pracovní list „Úkoly politických stran“, list s řešeními v tabulce, fixy, magnety, tabule
15 min.
Skupinová práce
Úvod / Motivace
Učitel:
Když se mluví o politicích a politických stranách, tak často slyšíme věty typu: „Hodně řečí – málo skutků“, „Před volbami slibují něco, co pak nedodrží“, „Kloní se k populismu a touží po moci“. Takto a podobně se zejména dospělí vyjadřují o politicích.
Jaký je váš pohled na politika? Jaké vlastnosti podle vás mají? A jací by měli podle vás politici být?
Učitel rozdělí třídu uprostřed a dá jedné polovině následující úkol:
Učitel:
Vytvořte více skupin vždy po 3–4 osobách a nakreslete společně na papír o velikosti A3 jednoho typického politika, tak jak je vídáte v reálném životě. Můžete na papír dopsat bubliny s textem nebo charakteristické vlastnosti politika. Použijte pro svou kresbu dostatečně přesvědčivé symboly. Máte na to čas 7 minut.
Druhá polovina třídy dostane tento úkol:
Učitel:
Vytvořte více skupin vždy po 3–4 osobách a nakreslete společně na papír o velikosti A3 obrázek politika podle toho, jaký by měl podle vás být, tedy váš ideální politik. Můžete na papír dopsat bubliny s textem nebo charakteristické vlastnosti politika. Použijte pro svou kresbu dostatečně přesvědčivé symboly. Máte na to čas 7 minut.
Každá skupina připevní svoji kresbu na tabuli a popíše ji. Ostatní žáci doplní v rámci diskuse své názory.
Arch papírů ve formátu
A3, fixy na flipchart
různé barvy (případně
využijte fixy žáků),
magnety, tabule
1 min.
Frontální výuka:
Informace od učitele
Přechod
Učitel:
Vaše představy o tom, jací politici jsou a jací by měli být, jsou velmi rozdílné. To by ale tak nemělo být, protože politické strany a politici mají jasně dané úkoly, na které se nyní podíváme.
Učitel napíše na tabuli téma dnešní hodiny: Význam politických stran a hnutí.
15 min.
Práce ve dvojicích
Expozice /
Aplikace
Rozdají se pracovní listy: Vždy jeden žák v lavici dostane pracovní list „Úkoly politika“ a druhý žák pracovní list „Úkoly politických stran“.
Učitel: Pracujte se svým spolužákem.
Krátce popište žákům jejich úkoly.
Úkoly:
1. Žák A vypracuje s pomocí pracovního listu „Úkoly politika“ a napíše je do sloupce v tabulce.
2. Žák B vypracuje s pomocí pracovního listu „Úkoly politických stran“ a napíše je do sloupce v tabulce.
3. Žáci A a B společně porovnají a doplní informace do svých tabulek.
4. Žáci A a B společné úkoly vyznačí jednou barvou a rozdílné úkoly druhou barvou.
5. Žáci A a B sami vymyslí další úkoly politiků a politických stran.
Dva pracovní listy:
„Úkoly politika“
a „Úkoly politických
stran“
6 min.
Frontální výuka:
Výukový rozhovor
Fixace výsledků
Pro fixaci výsledků bude promítnuto řešení tabulky, ale nemusí být detailně probíráno.
Jeden žák přijde dopředu a vyznačí společné úkoly a rozdíly – o tom poté povedete s žáky diskusi.
Pracovní list s řešením
tabulky
8 min.
Skupinová práce /
Frontální výuka:
Výukový rozhovor
Reflexe
Učitel:
Vezměte si nyní ještě vaše kresby ze začátku hodiny. Jak je musíte změnit, abyste reflektovali to, co jste se dnes naučili, tedy úkoly politických stran/politiků?
Žáci mění své kresby podle nově nabitých znalostí. Čas 3 minuty.
Jedna skupina prezentuje svůj výsledek a vysvětlí danou změnu.
Kresby na A3, magnety,
tabule
Domácí úkol:
Samostatná práce
Aplikace
Učitel:
Informujte se přes facebookové stránky českých politiků o předsedech parlamentních politických stran Andreji Babišovi (ANO), Petru Fialovi (ODS), Ivanu Bartošovi (Piráti), Tomio Okamurovi (SPD), Janu Hamáčkovi (ČSSD), Vojtěchu Filipovi (KSČM), Pavlu Bělobrádkovi (KDU-ČSL), Jiřím Pospíšilovi (TOP 09) a Petru Gazdíkovi (STAN).
Učitel:
Který politik bude podle vašeho mínění nejvíce odpovídat daným úkolům? Zdůvodněte to.
Internet