Politické strany vs. zájmové skupiny
Cílem této hodiny je, aby žák dokázal uvést společné a rozdílné znaky ve struktuře a fungování politických stran a zájmových skupin v České republice. Zároveň by měl žák samostatně napsat novinový článek a zaujmout stanovisko k jedné politické otázce s ohledem na dané téma.
Metodický list
Expertní dvojice
Pracovní list
Politické strany
Pracovní list
Zájmové skupiny
Pracovní list
Politické strany a zájmové skupiny
Pracovní list
S řešením
Struktura a fungování politických stran a zájmových skupin v České republice
Člověk, stát a právo, VO-9-4-03
Kompetence odborná:
Žák uvede společné a rozdílné znaky ve struktuře a fungování politických stran a zájmových skupin v České republice.
Kompetence metodická:
Žák analyzuje předložený odborný text.
Žák dokáže napsat novinový článek.
Kompetence k vytvoření si vlastního názoru:
Žák zdůvodní svůj názor k otázce „Politické strany nebo zájmové skupiny – Co je lepší pro demokracii v České republice?“
Kompetence k jednání:
Žák vyjádří svůj názor prostřednictvím novinového článku / dialogu, ve kterém zaujme stanovisko k jedné politické otázce.
Projektor, případně záznam obrazovky z webu politických stran, metodický list „Expertní dvojice“, pracovní listy „Struktura a fungování politických stran“, „Struktura a fungování zájmových skupin“ a „Struktura a fungování politických stran a zájmových skupin“
7 min.
Frontální výuka:
Výukový rozhovor
Úvod /
Reaktivace /
Motivace
Srovnání domácích úkolů (zadáno v lekci 5: Politické strany a hnutí: ideologie): Posuďte internetové výstupy „vašich“ politických stran nebo hnutí.
Žáci hodnotí na základě kritérii: přehlednost, srozumitelnost, obsah, vizualizace/obrázky, uživatelská
přívětivost webu, celkový dojem ze strany/hnutí na základě webové stránky. Nebo popište a zdůvodněte svůj dojem, který ve vás strana vzbudila svojí sebeprezentací na internetu.
V ideálním případě mohou být jednotlivé internetové stránky promítnuty. V případě nutnosti může být
vytištěn záznam obrazovky webu a rozdán žákům.
Při diskusi o domácích úkolech mají žáci zhodnotit, jaké možné motivy stojí za sebeprezentací stran/hnutí a jak se hodí k politickému směřování dané strany/hnutí.
Projektor, internetové
stránky nebo záznamy
stránek politických stran
1 min.
Frontální výuka:
Informace od učitele
Přechod
Učitel:
Zhodnotili jste webové stránky politických stran/hnutí a shodli jste se na tom, že každá politická strana/hnutí budí jiný dojem. Mezi politickou stranou a politickým hnutím není ze zákona žádný rozdíl (v podstatě mezi hnutím ANO a stranou ODS ze zákona není rozdíl). Avšak politické strany a hnutí nejsou jedinými politickými aktéry. Politické cíle mimo stran a hnutí dále zastupují zájmové skupiny. V dnešní hodině si vysvětlíme rozdíl mezi politickou stranou a zájmovou skupinou.
Učitel napíše na tabuli téma dnešní hodiny: Politické strany vs. zájmové skupiny.
3 min.
Práce ve čtveřicích:
Expertní dvojice
Učitel rozdá metodický list „Expertní dvojice“ a na základě listu prodiskutuje metodu se žáky.
Vždy se k sobě dají dvě lavice tak, aby byli u jednoho stolu 4 žáci.
Žáci poté dostanou pracovní listy: Vždy dva vedle sebe sedící žáci dostanou pracovní list 1 „Struktura a fungování politických stran“ a druzí dva žáci, kteří sedí vedle sebe, dostanou pracovní list 2 „Struktura a fungování zájmových skupin“.
Učitel vysvětlí žákům rozdělení úkolů na pracovním listu. Žáci se mohou zeptat, pokud něčemu nerozumí.
Metodický list „Expertní
dvojice“
15 min.
Expozice
Expertní dvojice:
A/B a A+B (text 1: „Struktura a fungování politických stran“)
A/B:
1. Zpracujte samostatně text „Struktura a fungování politických stran“. Poznamenejte si nejdůležitější informace v bodech do sešitu. (10 minut)
A+B:
2. Diskutuj a srovnej své poznámky se spolužákem, který zpracovával stejný text. Eventuálně doplň jeho poznámky. (5 minut)
C/D a C+D (text 2: „Struktura a fungování zájmových skupin“)
C/D:
1. Zpracujte samostatně text „Struktura a fungování zájmových skupin“. Poznamenejte si nejdůležitější informace v bodech do sešitu. (10 minut)
C+D:
2. Diskutuj a srovnej své poznámky se spolužákem, který zpracovával stejný text. Eventuálně doplň jeho poznámky. (5 minut)
Pracovní listy:
1. „Struktura
a fungování politických
stran“,
2. „Struktura
a fungování zájmových
skupin“,
3. „Struktura
a fungování politických
stran a zájmových
skupin“
17 min.
A+C a B+D
3. Svému spolužákovi, který zpracovával druhý text, pomocí svých poznámek předej informace k politickým stranám nebo zájmovým skupinám. Poznamenej si informace, které ti tvůj spolužák řekne k politické straně nebo zájmové skupině. (10 minut)
4. Napište do tabulky do jednoho sloupce společné znaky a do druhého sloupce rozdíly mezi politickými stranami a zájmovými skupinami. (7 minut)
2 min.
Samostatná práce:
novinový komentář
Aplikace
Domácí úkol:
Napište novinový komentář k otázce „Politické strany nebo zájmové skupiny – Co je lepší pro demokracii v České republice?“.
Domácí úkol může být vybrán a také oznámkován nebo na začátku další hodiny může být vybráno několik článků a přečteno před třídou.