Volební systémy v České republice
Cílem této hodiny je, aby žák dokázal objasnit pravidla voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu a popsat jejich průběh a rozdíly. Zároveň by měl žák samostatně vyjádřit a hájit svůj názor na většinový nebo poměrný volební systém v České republice.
Pracovní list
Volební systémy v ČR
Pracovní list
S řešením
Pracovní list
Volby do Poslanecké sněmovny
Pracovní list
Volby do Senátu
Pracovní list
Srovnání volebních systémů
Volby do Poslanecké sněmovny a Senátu v České republice, většinový a poměrný volební systém
Člověk, stát a právo, VO-9-4-04, Člověk ve společnosti, VO-9-1-07
Kompetence odborná:
Žák objasní pravidla voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu, popíše jejich průběh.
Kompetence metodická:
Žák rozpozná požadované informace v předložených materiálech (hlasovací lístky, odborný text).
Kompetence k vytvoření si vlastního názoru:
Žák zdůvodňuje své argumenty v pro-kontra rozhovoru.
Kompetence k jednání:
Žák vyjadřuje a hájí kladný názor na většinový /poměrný volební systém.
Pracovní list „Volební systémy v České republice“, pracovní listy „Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR“, „Volby do Senátu Parlamentu ČR“ a „Srovnání většinového a poměrného volebního systému “, pracovní list „Většinový a poměrný volební systém“, tabule
8 min.
Frontální výuka:
Výukový rozhovor
Úvod / Motivace
Učitel rozdá pracovní listy „Volební systémy v České republice“.
Učitel:
Podívejte se na fotografie na pracovním listě. Co zobrazují?
Žáci poznávají, že se jedná o hlasovací lístky pro volby.
Učitel:
Správná odpověď! Naším dnešním tématem jsou tedy: Volební systémy v České republice.
Učitel napíše nadpis na tabuli a vyzve žáky, aby to samé napsali jako nadpis na pracovní list.
Pracovní list „Volební
systémy v České
republice“
Samostatná
práce
Učitel:
Teď se na hlasovací lístky podívejte detailněji.
1. Poznejte, o jaké volby se jedná, a napište daný typ na volnou řádku nad jednotlivé obrázky.
2. Když se na volební lístky podíváte důkladněji, určitě budete mít nějaké otázky: Co znamená toto nebo tamto? Zformulujte své otázky k volbám a napište je přímo k danému místu na hlasovací lístek.
Žáci napíšou na volné řádky: „Volby do Senátu“ a „Volby do Poslanecké sněmovny“.
Žáci si poznamenají své otázky na fotografie hlasovacích lístků, například:
„Co je volební obvod?“ (Senát)
„Kolik existuje volebních obvodů?“ (Senát)
„Jak velký je jeden volební obvod?“ (Senát)
„Co je volební okrsek?“ (Poslanecké sněmovna)
„Jaký je rozdíl mezi volebním obvodem a volebním okrskem?“ (Senát a Poslanecká sněmovna)
„Proč je na hlasovacím lístku pro Poslaneckou sněmovnu více jmen a na hlasovacím lístku pro Senát pouze jedno jméno?“ (Senát a Poslanecká sněmovna)
„Kolik hlasů má každý občan?“ (Senát a Poslanecká sněmovna)
„Jakou roli hraje u kandidátů věk/povolání?“ (Senát a Poslanecká sněmovna) atd.
Frontální výuka:
Výukový rozhovor
Učitel sepíše otázky žáků na tabuli.
Žáci předčítají postupně své otázky.
Frontální výuka:
Informace učitele
Přechod
Učitel:
Vaše otázky dnes zodpovíme a budeme se intenzivně zabývat volebními systémy v České republice.
8 min.
Práce ve dvojicích
Expozice
Rozdejte pracovní listy: vždy jeden žák u stolu dostane pracovní list „Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR“, druhý žák u stejného stolu dostane pracovní list „Volby do Senátu Parlamentu ČR“. Každý žák dostane pracovní list „Srovnání většinového a poměrného volebního systému“.
(Pokud má učitel originální volební materiály a hlasovací lístky, můžou být poslaný po třídě, aby se na ně žáci mohli podívat.)
Tři pracovní listy:
1. „Volby do Poslanecké
sněmovny
Parlamentu ČR“,
2. „Volby do Senátu Parlamentu ČR“,
3. „Srovnání
většinového
a poměrného volebního
systému“
8 min.
Rozdělení úkolů se společně přečte a vysvětlí.
Žáci pracují nejdříve samostatně, poté pracují ve dvojicích.
4 min.
Fixace
K fixaci výsledků se správně vyplněná tabulka promítne a učitel zodpoví případné dotazy žáků, tabulka nemusí být prodiskutována do detailu.
List s řešením vyplněné
tabulky
1 min.
Frontální výuka:
Informace od učitele
Přechod
Učitel:
Jak vidíte, existují v České republice dva různé volební systémy: poměrný volební systém pro Poslaneckou sněmovnu a většinový volební systém pro Senát. A na tyto dva se podíváme nyní detailněji.
5 min.
Samostatná práce
Expozice
Pracovní list je rozdán, žáci zpracovávají úkoly samostatně
Pracovní list „Většinový
a poměrný volební
systém“
3 min.
Frontální výuka:
Výukový
rozhovor
Fixace
Učitel vyplňuje tabulku společně se žáky na tabuli v rámci výukového rozhovoru. Žáci doplňují chybějící informace do tabulky na jejich pracovním listu.
Tabule, prázdná tabulka jako podklad pro interaktivní tabuli
7 min.
Práce
ve dvojicích
Aplikace / Reflexe
Učitel:
Veďte se svým spolužákem pro-kontra rozhovor. Jeden z vás považuje za lepší většinový volební systém, druhý z vás si zase myslí, že je lepší poměrný volební systém. Je jedno, jaký je váš vlastní názor, v této debatě budete zastupovat názor, který vám bude přidělen. V rámci debaty využívejte pro své argumenty volby do Poslanecké sněmovny a Senátu jakožto příklady pro
daný volební systém.
Pokud máte dostatek času, může být jeden pro-kontra rozhovor předveden před třídou – v případě nutnosti také na začátku další hodiny.
1 min.
Samostatná
práce: Domácí úkol
Učitel:
Za domácí úkol zodpovězte otázky k volebním systémům, které jste si poznamenali na první pracovní list (písemně nebo ústně).
Domácí úkoly by měly být na začátku další hodiny porovnány, čímž bude dosaženo reaktivace/zopakování v této hodině získaných vědomostí.